9 maja 2009

GRY I ZABAWY WYKŁADOWCÓW ZE STUDENTAMI - cz. 4

Zgadnij o czym mówię


Ogólne zasady

Zgadnij o czym mówię należy do jednej z najmłodszych gier uczelnianych, swoje początki bowiem miała ona pod koniec lat osiemdziesiątych, a więc stosunkowo niedawno. Pierwotnie rozgrywana jedynie w największych ośrodkach akademickich, z czasem rozpowszechniła się w całym kraju i dziś jest już znana nawet w tych najmniejszych. Uprawiana przez cały rok akademicki znana jest w dwóch odmianach: wykładowej i egzaminacyjnej. Bezapelacyjnymi mistrzami są w niej wykładowcy cudzoziemcy, choć i wśród naszych rodzimych wykładowców odnaleźć można prawdziwych mistrzów.

Celem gry, jak sama nazwa wskazuje jest odgadnięcie o czym mówi wykładowca lub jeśli jest to odmiana egzaminacyjna jakie pytanie zadał.


Uczestnicy gry

Uczestnikami gry są studenci, należący do jednego roku – w przypadku gdy gra rozgrywana jest na wykładach lub też studenci podchodzący w danym terminie do egzaminu, jeśli jest to odmiana egzaminacyjna oraz wykładowca, który albo jest wykładowcą cudzoziemcem, któremu wydaje się że mówi po polsku albo wykładowcą przeintelektualizowanym [ patrz rozdział „jak radzić sobie z wykładowcą?”]. każdy inny typ wykładowcy z góry uniemożliwia rozegranie partii.


Sposób rozpoczęcia gry

Grę rozpoczyna wykładowca. I tak:

· Jeśli jest on wykładowcą cudzoziemcem, któremu wydaje się że mówi po polsku i rozpoczyna kolejny wykład wystarczy, że będzie się on starał mówić jak najprościej i jak najbardziej po polsku. Np. „Natkamy się na to, że będziem miali mnożniki”.

· Jeśli jest on wykładowcą cudzoziemcem, któremu wydaje się że mówi po polsku i rozpoczyna egzamin ustny wystarczy, że zada on najprościej sformułowane pytanie, starając się jednocześnie by było ono wygłoszone jak najczystszą polszczyzną. Np. „Proszę omówić poniżenie rządu.”

· Jeśli jest on wykładowcą przeintelektualizowanym i rozpoczyna kolejny wykład, wystarczy, że będzie się on starał mówić jak najprościej i jak najbardziej zrozumiale dla studenta. Zacząć może np. tak: „Dyskurs dzisiejszy rozpoczniemy od zagadnienia aminy w ujęciu transcendentalnym”.

· Jeśli jest on wykładowcą przeintelektualizowanym i rozpoczyna egzamin ustny wystarczy, że zada on najprostsze i jak najbardziej zrozumiałe dla studenta pytanie. Np. „Proszę omówić paradygmat zawarty w dowolnie podanym przez pana/ nią zdaniu z parataksą.”


Rozgrywka

Rozgrywka polega na jak najszybszym rozpoznaniu do jakiego typu wykładowcy należy wykładowca, który toczy z nami grę i podjęciu odpowiednich kroków, umożliwiających w: przypadku wykładu - sporządzenie notatki, w przypadku egzaminu – odpowiedzi na postawione przez wykładowcę pytanie. W związku z tym:

· Jeśli jest to wykładowca cudzoziemiec, któremu wydaje się że mówi po polsku, a rozgrywka jest podczas wykładu, grający studenci starają się jak najszybciej rozpoznać tok skojarzeniowy wykładowcy, a także jego pochodzenie, dzięki czemu będą mieli szansę ustalić klucz pozwalający na przetłumaczenie i na zanotowanie istotnych informacji. Im szybciej im się to uda tym więcej notatek zostanie sporządzonych.

· Jeśli jest to wykładowca cudzoziemiec, któremu wydaje się że mówi po polsku, a rozgrywka jest podczas egzaminu, grający student stara się jak najszybciej przypomnieć sobie klucz skojarzeniowy, którym posługuje się wykładowca, by móc rozszyfrować postawione pytanie i udzielić na nie odpowiedzi [ poprawność odpowiedzi na rozszyfrowane pytanie jest uzależniona od wiedzy studenta i nie wpływa na wynik gry].

· Jeśli jest to wykładowca przeintelektualizowany, a rozgrywka jest podczas wykładu, grający studenci starają się jak najszybciej wyłonić spośród siebie tego, kto rozumie najwięcej i w oparciu o jego autorskie tłumaczenie zrobić jak najobszerniejszą notatkę.

W przypadku gdy wśród grających studentów nie ma osoby wyróżniającej się intelektem, rozgrywka polega na wynotowaniu jak największej ilości użytych przez wykładowcę słów, w kolejności o ile to możliwe zbliżonej do tej w jakiej padały, by w zaciszu własnego domu, ewentualnie biblioteki przetłumaczyć je posługując się dostępnymi słownikami i w oparciu o to dość luźne tłumaczenie sporządzić sensowną notatkę.

· Jeśli jest to wykładowca przeintelektualizowany, a rozgrywka ma miejsce podczas egzaminu, grający student stara się przybrać jak najinteligentniejszy wyraz twarzy i zrozumieć jak największą liczbę wyrazów użytych przez wykładowcę, by na ich podstawie, ustalić o co chodziło egzaminującemu w pytaniu. Dzięki czemu spróbuje on udzielić na nie odpowiedzi [ poprawność odpowiedzi na rozszyfrowane pytanie jest uzależniona od wiedzy studenta i nie wpływa na wynik gry].


Zakończenie gry

Gra kończy się w momencie wygłoszenia przez wykładowcę ostatniego wykładu przewidzianego w planie studiów lub też, w przypadku egzaminu, w momencie dokonania wpisu w indeksie [ ocena jaką uzyskał student podczas egzaminu uzależniona jest od jego wiedzy i nie ma wpływu na wynik gry].

W zależności od tego z jakim wykładowcą student miał do czynienia, gdzie toczyła się rozgrywka i jakie przyniosło to efekty możemy stwierdzić, że:

· Gdy gra rozgrywana była na wykładach, a przeciwnikiem był wykładowca cudzoziemiec, któremu wydawało się że mówi po polsku, studenci wygrali, jeśli mimo wszystko udało im się sporządzić notatkę, którą w późniejszym czasie mogli wykorzystać jako źródło potencjalnej wiedzy przed egzaminem.

· Gdy gra rozgrywana była na wykładach, a przeciwnikiem był wykładowca cudzoziemiec, któremu wydawało się, że mówi po polsku, studenci przegrali, jeśli mimo wszystko nie udało im się sporządzić notatki, którą w późniejszym czasie mogli by wykorzystać jako źródło potencjalnej wiedzy przed egzaminem.

· Gdy gra rozgrywana była na wykładach, a przeciwnikiem był wykładowca przeintelektualizowany, studenci wygrali, jeśli mimo wszystko, udało im się sporządzić notatkę, którą w późniejszym czasie mogli wykorzystać jako źródło potencjalnej wiedzy przed egzaminem.

· Gdy gra rozgrywana była na wykładach, a przeciwnikiem był wykładowca przeintelektualizowany, studenci przegrali, jeśli mimo wszystko, nie udało im się sporządzić notatki, którą w późniejszym czasie mogli by wykorzystać jako źródło potencjalnej wiedzy przed egzaminem.

· Gdy gra rozgrywana była na egzaminie, a przeciwnikiem był wykładowca cudzoziemiec, któremu wydawało się, że mówi po polsku. student wygrał, jeśli mimo wszystko udało mu się udzielić odpowiedzi na zadane przez egzaminatora pytanie [ uzyskana z egzaminu ocena uzależniona jest od stanu ogólnej wiedzy studenta i wpływu na wynik gry nie ma].

· Gdy gra rozgrywana była na egzaminie, a przeciwnikiem był wykładowca cudzoziemiec, któremu wydawało się, że mówi po polsku, student przegrał jeśli mimo wszystko nie udało mu się udzielić odpowiedzi na zadane przez egzaminatora pytanie [ uzyskana z egzaminu ocena uzależniona jest od stanu ogólnej wiedzy studenta i wpływu na wynik gry nie ma].

· Gdy gra rozgrywana była na egzaminie, a przeciwnikiem był wykładowca przeintelektualizowany, student wygrał jeśli mimo wszystko udało mu się udzielić odpowiedzi na zadane przez egzaminatora pytanie [ uzyskana z egzaminu ocena uzależniona jest od stanu ogólnej wiedzy studenta i wpływu na wynik gry nie ma].
· Gdy gra rozgrywana była na egzaminie, a przeciwnikiem był wykładowca przeintelektualizowany, student przegrał jeśli mimo wszystko nie udało mu się udzielić odpowiedzi na zadane przez egzaminatora pytanie [ uzyskana z egzaminu ocena uzależniona jest od stanu ogólnej wiedzy studenta i wpływu na wynik gry nie ma].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz